tirsdag 19. juli 2011

Kongens tale

Den brittiske kongen, George VI, gjorde inntrykk på meg med en inskripsjon på sarkofagen i Windsor Castle. Jeg leste mer om dette sitatet senere, og ble da klar over at kongen slet med talefeil. Da filmen kom for et år siden bestemte jeg at den vil jeg se – så på bursdagen min for et par uker siden så vi den prisbelønna filmen på DVD. Det er sterkt å se når mennesker ikke lar seg stanse av hindringer.

Moses hadde en liknende talefeil:
    «Hør meg, Herre! Jeg har aldri vært noen ordets mann, verken før eller nå etter at du begynte å tale til din tjener; jeg har vanskelig for å tale og uttrykke meg.» … «Å Herre, send en annen, send hvem du vil!»
    2 Mos 4:10-17
Gud fant en løsning ved å la Moses bruke Aron som talerør – men han var ”harm”. Jeg tror at Gud ville at Moses skulle stole på Ham! Kanskje han da hadde opplevd å bli legt fra problemet? Uansett valgte Gud en alternativ løsning for Moses. Jeg lurer på hvor mange ganger Vårherre må gjennom ei lang liste med løsningsalternativer når han samhandler med meg?
-------------------------------
Se også:



Ingen kommentarer: