lørdag 3. august 2024

Den frie viljes paradoks . . .

Da jeg vokste opp presenterte ateister seg ofte som «fritenkere». Jeg fant fort ut at dette er en selvmotsigelse. Hvordan kan et menneske tenke fritt dersom det har utelukket at det eksisterer en gud?

Når det er skrevet, er jeg den første til å innrømme at mange kristne miljø har skapt trange rammer for å beskytte sine medlemmer og sine barn. 

Frelsesarmeen er dessverre ikke noe unntak. Intensjonene var sikkert gode, og det samfunnet Jesus vokste opp i, var også slik. Jødene mente de var frie og ble rasende da han sa:

«Får Sønnen frigjort dere, 
da blir dere virkelig fri.»
Johannes 8:36

Det er et paradoks at den fullkomne frihet ligger i å binde seg til Jesus – til den fullkomne kjærligheten. Det jeg gjør for ham, gjør jeg fordi jeg elsker ham. Å gjøre noe av kjærlighet blir aldri tvang – viljen er fortsatt fri!
___________________________________
Publisert på FACEBOOK

Ingen kommentarer: