lørdag 27. juli 2024

«Trekkplasteret» . . .

Selv om det er interessant med teologi og frelsesteorier bygd på soningsritualene i den gamle pakt, blir troen min stadig enklere. Den handler kun om Jesus. Det er mye som kan skjule for ham.

Kirkesamfunnene – selvfølgelig inkludert Frelsesarmeen, kan bli så opptatte av sin egen overlevelse, at det motivet kan skjule for Jesus.

Kritikerne av trosforsvar (på fagspråket apologetikk – et fag jeg også er begeistret for) hevder, med en viss rett, at trosforsvar er som å stå foran et løvebur og forsvare løven. De foreslår at det er bedre å slippe løs løven. 

(og de med terminologien i behold, vil henvise til «Løven av Juda» altså Jesus).

Troen min er blitt så enkel at den handler bare om Jesus – og å løfte ham opp:
 
«... når jeg blir løftet opp fra jorden, skal jeg dra alle til meg.»
Johannes 12:32

Mye tyder på at det var slik for Gowans også. Dersom mennesker ser og møter Jesus, vil de vandre sammen med ham og andre som følger ham. Da er utgangspunktet av vi er «sammen» «i» HAM.
_______________________________
Postet på FACEBOOK


Ingen kommentarer: