søndag 24. april 2011

Påskemorgens kinderegg

På påskemorgen ba engelen kvinnene om gi disiplene en beskjed som oppfyller tre ønsker på en gang:
    'Han er stått opp fra de døde, og han går i forveien for dere til Galilea; der skal dere få se ham.'
    Matt 28:1–8
Det var tre løfter, men skilles de fra hverandre blir de bare teoretiske påstander:

1) Han er stått opp fra de døde
sier hvem?… er det etterprøvbart?
Ja:

2) han går i forveien for dere til Galilea
…dersom disiplene ville teste ut om det var sant, hadde de bare ett å gjøre: De måtte ta turen til Galilea. De som gjorde det fikk oppleve oppfyllelsen av løftet:

3) der skal dere få se ham!
For å se ham der måtte de ha hørt at han var oppstått, hørt hvordan de skulle få se ham og handlet i tro på det.

Påskemorgens kinderegg er mønsteret for troens liv (eller livet i troen), og det gjelder i dag: Jeg får først ”se” ham når jeg følger den veien Jesus har gått i forveien.

Han gikk veien fra døden til livet. Jeg tror det og eier livet allerede nå. I min daglige vandring ønsker jeg å gå der han har gått i forveien. Når jeg gjør det ”ser” jeg ham. Og når jeg en gang skal gå det siste stykke vei her i tiden, vet jeg at han har gått i forveien. Da skal jeg få følge etter og se ham i all hans herlighet. Påskemorgen er en påminnelse og en forsmak på det!

Kristus er oppstanden!

1 kommentar:

T.H sa...

Tack för förkunnelsen och förbön under den gångna påskhelgen. Det fick mitt återhållsammma hjärta att på nytt öppna mig för uppståndelsens kraft.