søndag 6. desember 2009

Belte

Jeg husker en av vitsene mamma fortalte da jeg var liten. Det var om gutten som var så redd for overhøringen under konfirmasjonen at han hadde skrevet stikkord i belte. Da presten spurte: ”Hvem fikk bud om at Jesus var født?” kikket gutten ned og svarte: ”Hyrdene” og presten fortsatte: ”Hva het Jesu mor?” - ”Maria”, ”Enn Jesu far?” ville presten vite. ”Jonas Øglænd” svarte gutten. Hadde det skjedd i dag, ville sikkert ”Hugo Boss” blitt Jesu far.

Jeg brukte knepet da jeg under en gudstjeneste skulle holde et kort bibelstudium med temaet: ”Belte” – jeg tok av meg beltet (illustrasjonen) hvor bibelhenvisningene sto på rekke og rad. Beltet symboliserer nemlig mange viktige egenskaper i Guds rike:
    - Beredskap Luk 12:35-40* (2 Mos 12:11, 1 Pet 1:13)
    - Frihet Job 12:21 (Joh 21:18)
    - Karakter Ordsp 31:17 (Job 40:2, Nah 2:2)
    - Kall Jes 45:1 & 5
    - Sannhet Ef 6:14

Da er det bare å spenne beltet!

* Dagens bibelord

Ingen kommentarer: