fredag 30. oktober 2009

Aqua vitae

…kommer fra latin og betyr ”livets vann”. Løten er blitt kjent som produsentstedet for Akevitt – det norske brennevinet. Et paradoks at det kalles ”livets vann” – for det fører ofte til det motsatte. Jeg tråkker ingen på tærne ved å nevne en fiktiv persons problemer som en følge av vannet fra Løten. (Anti)helten Varg Veum gikk nesten til grunne som en følge av sin avhengighet.

Jeg er også avhengig av aqua vitae, men det får meg ikke til å gå til grunne - det gir meg en fast grunn:
    Så sa han til meg: «Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann uten betaling. Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg skal være hans Gud, og han skal være min sønn…»
    Åp 21:1-7
…sterke saker.

Ingen kommentarer: