lørdag 2. mars 2024

Spenningen mellom hva vi er - og - hva vi gjør

«Sannelig, jeg sier dere: 
Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.»
Matteus 25:40

Dette verset er hentet fra Jesu undervisning om dommen, slik den kommer fram i Matteus-evangeliet.

Jeg er veldig fascinert av at verken de som hadde gjort eller de som hadde latt være å gjøre det gode mot «Jesus» da han var sulten, tørst, fremmed, naken, syk og i fengsel – var klar over sine handlinger.

Da Jesus underviste Nikodemus sa han:
«Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.»
Johannes 3:18

Det er troen som beskriver statusen vår – i teologien kalles det indikativ – altså dersom vi tror, blir vi ikke dømt. Utfordringen er at en status som Guds barn vil få en konsekvens for det livet jeg lever.

Det kalles for imperativ i teologien, og mellom indikativ og imperativ er det alltid en form for spenning. For det er så fort å tenke at jeg må gjøre noe før jeg fortjener en status. Det blir feil.

Vi blir frelst ved troen alene, men troen deles også gjennom måten vi lever våre liv på.


Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer: