lørdag 9. mars 2024

Ordene fra hjertet . . .

Pub-booming kalte de det da jeg gikk på offisersskolen. Ordet booming kan i en slik setting best oversettes med å gå ‘kraftig inn’ – en person med en kraftig stemme har en ‘booming voice’.¨

Det var nifst den første gangen jeg gikk på en Pub med Krigsropet, men jeg ble fort varm i trøya.

Ikke sjelden ville de også synge før vi gikk videre til neste Pub, og det er ikke få pub-pianoer jeg har spilt på – som oftest ville de synge ‘The old rugged cross’ – «Det gamle ærverdige kors».

I noen av pubene var det kvinner som bar preg av et liv på skyggesiden, og som kunne komme med morsomme kommentarer til en ung nordmann som så enda yngre ut enn det passet fortalte: «Har du rømt fra mamma, gutten min?» kunne jeg høre.
 
Det var helt greit, men det hente både på puber og andre steder at jeg kom i situasjoner der jeg skulle ønske at jeg hadde funnet bedre ord enn dem brukte - ord som kom fra hjertet og nådde fram til hjertet.
 
Paulus ga gode råd:
 
Gå fram med visdom blant dem som står utenfor,
og bruk den dyrebare tiden godt.
La alt dere sier, være vennlig, og la det ha salt og kraft,
så dere vet hvordan dere skal svare hver enkelt.
Kolosserbrevet 4:5-6

Gowans har vært på pub-booming han også, og noen minner fester seg – kanskje det til og med skjedde da han var kadett?

Det er utrolig hva vi husker når vi eldes – både av gode og såre minner.
____________________________________
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer: