torsdag 17. august 2023

... over all forstand!

Duen er et symbol på fred og på DHÅ*
Jeg har ingen umiddelbare planer om å begynne å blogge daglig igjen, men i går korresponderte jeg med en offiserskollega – og som vanlig begynte jeg eposten med «Guds fred!». Responsen kom umiddelbart: «Ja, Guds fred, som overgår all forstand!»

I dag dukket verset opp i bibelleseplanen igjen, og da tror jeg det er viktig å dele noen tanker:

Det er Paulus som kommer med denne hilsenen til menigheten i Filippi: 

«Og Guds fred, som overgår all forstand, 
skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.»
Filipperbrevet 4:7

Paulus var en intellektuell og lærd mann. Etter sin radikale omvendelse forsøkte han å forklare de åndelige «mysteriene» i det Gud har gjort for oss gjennom Jesus og ved Den hellige ånd slik at vi skal kunne forstå det.
 
Han innrømmer likevel at 

«… vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis. 
Men når det fullkomne kommer, skal det som er stykkevis, ta slutt.» 
1 Korinterbrev 13:9-10

Jeg skulle ønske jeg forsto alt, men det ligger en enorm frihet i å «miste seg selv» ved å gi avkall på kravet om å forstå. Da kan jeg leve hver dag i den freden, den nåden og den kjærligheten som overgår all forstand - Takk Gud - så deilig det er.

Velsignet dag!
_________________
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer: