lørdag 31. oktober 2015

Snipp, snapp, snute….

Nei da, eventyret er ikke ute. «Eventyr» refererer ikke til «Evangeliet» jeg akkurat er ferdig med, men til den eventyrlige opplevelsen det har vært for meg å stadig oppdage noe nytt når jeg har dykket dypt ned Johannes-evangeliet de siste 30 månedene. 

Jeg er også overbevist om at dersom jeg bestemte meg for å starte fra begynnelsen igjen, ville det føre til nye oppdagelser og åpenbaringer. Guds ord er aldri «ute» fordi det lever og alltid vil leve.

Alle de tre synoptikerne har med Jesus-sitatet:

Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå.
Matt 24:35
For Johannes var det helt overflødig å ta med dette sitatet ganske enkelt fordi han så Jesus som det levendegjorte Ordet. Det var ganske enkelt helt utenkelig at han som hadde seiret over døden skulle forgå. Like utenkelig er det at de som er ett med ham skal forgå. Det var derfor han oppsummerte hensikten med evangeliet slik i det nest siste kapittelet:
Men disse (tegnene) er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.
Joh 20:31
Johannes trodde det. Jeg tror det, og derfor er «eventyret» aldri ute for den som tror. Jeg gleder meg til fortsettelsen. Når det gjelder fortsettelsen på den daglige bloggingen, er jeg litt mer usikker, men kanskje jeg lander i løpet av dagen. Det blir tid til å tenke på turen som i dag fører meg til London.

Dagens ‘manna’:

Det er alltid en fortsettelse for den som tror!
------------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: