Jeg er oppdratt med påstanden: «Det finnes ikke dumme spørsmål». Kanskje påstanden heller burde vært: «Det er aldri dumt å stille spørsmål». For det er utvilsomt stor forskjell på spørsmålenes kvalitet. Det finnes kloke, veloverveide og begrunnede spørsmål og det finnes spørsmål i den andre enden av skalaen.
I Johannesevangeliet er det mange eksempler på begge deler. Og dagens vers hører absolutt til evangeliets «ti-på-topp»:
De hadde oppfattet at Jesus var menneskesønnen. De visste menneskesønnen er identisk med Messias. De forsto at Jesus med «løftet opp» mente at han kom til å dø. Og alt dette fikk de ikke til å stemme med den kunnskapen de hadde fra Skriften om at Messias skulle leve for alltid. Innvendingen deres var altså basert på teologisk innsikt. «Loven» som de refererer til er ikke begrenset kun til de fem Mosebøkene, men ble også brukt om alle de hellige jødiske skriftene – i dette tilfellet siktes det til Salme 89 og 110, Jes 9:7 og Esek 37:25. Siden Jesus skulle dø, måtte det være en annen enn ham som var menneskesønnen.
Det er fremdeles viktig når trosutsagn skal prøves, at de er begrunnet i Skriften og ikke i synsing og gjengs oppfattelse i opinionen. Bibelen sier at de som prøver en lære ved å granske skriftene har et «edelt sinnelag» (jfr Apg 17:11). Jesus oppfattet det, men det kommer jeg tilbake til i morgen.
Dagens ‘manna’:
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes
I Johannesevangeliet er det mange eksempler på begge deler. Og dagens vers hører absolutt til evangeliets «ti-på-topp»:
Noen i mengden sa da: «Vi har hørt i loven at Messias skal leve for alltid. Hvordan kan du da si at Menneskesønnen må bli løftet opp? Hvem er denne Menneskesønnen?»Spørsmålet kommer fra noen i mengden som jeg tror hadde oppfattet veldig mye.
Joh 12:34
De hadde oppfattet at Jesus var menneskesønnen. De visste menneskesønnen er identisk med Messias. De forsto at Jesus med «løftet opp» mente at han kom til å dø. Og alt dette fikk de ikke til å stemme med den kunnskapen de hadde fra Skriften om at Messias skulle leve for alltid. Innvendingen deres var altså basert på teologisk innsikt. «Loven» som de refererer til er ikke begrenset kun til de fem Mosebøkene, men ble også brukt om alle de hellige jødiske skriftene – i dette tilfellet siktes det til Salme 89 og 110, Jes 9:7 og Esek 37:25. Siden Jesus skulle dø, måtte det være en annen enn ham som var menneskesønnen.
Det er fremdeles viktig når trosutsagn skal prøves, at de er begrunnet i Skriften og ikke i synsing og gjengs oppfattelse i opinionen. Bibelen sier at de som prøver en lære ved å granske skriftene har et «edelt sinnelag» (jfr Apg 17:11). Jesus oppfattet det, men det kommer jeg tilbake til i morgen.
Dagens ‘manna’:
Folk med edelt sinnelag kan ha gode trossamtaler.---------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar