…er ikke nødvendigvis det samme som å ha rett!
Da Jesus kom med utsagnet «Jeg og Far er ett», ble det en umiddelbar reaksjon:
Igjen har vi et eksempel på det stadig tilbakevendende «enten eller» hos Johannes. Enten har Jesus rett, eller så har jødene det. Johannes stiller ikke spørsmål ved jødenes rett til å dømme og steine, men mellom linjene bestrider han at de hadde rett. Dermed er det også en kritikk av den gamle religionen som ikke tar opp i seg det som den samme religionen har forutsagt.
Hvilken lærdom kan jeg trekke av dette i min samtid?
Dersom Jesus ikke får prege meg slik som han vil, har min kristentro gått fra å være et relasjonsbasert liv til en religion. Da er det også en fare at jeg mer enn gjerne kommer til å ta opp steiner for steine det eller dem som forstyrrer min indre ro. Når jeg i tillegg har en formell posisjon i en kristen organisasjon, vil det bidra til å gi meg legitimitet som en beskytter av troen.
Dagens ‘manna’:
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes
Da Jesus kom med utsagnet «Jeg og Far er ett», ble det en umiddelbar reaksjon:
Da tok jødene igjen opp steiner for å steine ham. Jesus sa til dem: «Jeg har vist dere mange gode gjerninger fra Far. Hvilken av dem vil dere steine meg for?» Jødene svarte: «Vi steiner deg ikke for noen god gjerning, men for gudsbespottelse: Du som er et menneske, gjør deg til Gud.»På samme måte som de skriftlærde og fariseerne som kom til Jesus med kvinnen som var grepet i ekteskapsbrudd hadde rett til å dømme, hadde de som lyttet til Jesu ord rett til å ta opp steiner for å steine ham. De hentet sin legitimitet i Moseloven: «Og den som spotter Herrens navn, skal dø; hele menigheten skal steine ham. Enten han er innflytter eller født i landet, skal han drepes når han spotter Navnet». (3 Mos 24:16) Det at et menneske hevdet å være Gud var ensbetydende med blasfemi.
Joh 10:31-33
Igjen har vi et eksempel på det stadig tilbakevendende «enten eller» hos Johannes. Enten har Jesus rett, eller så har jødene det. Johannes stiller ikke spørsmål ved jødenes rett til å dømme og steine, men mellom linjene bestrider han at de hadde rett. Dermed er det også en kritikk av den gamle religionen som ikke tar opp i seg det som den samme religionen har forutsagt.
Hvilken lærdom kan jeg trekke av dette i min samtid?
Dersom Jesus ikke får prege meg slik som han vil, har min kristentro gått fra å være et relasjonsbasert liv til en religion. Da er det også en fare at jeg mer enn gjerne kommer til å ta opp steiner for steine det eller dem som forstyrrer min indre ro. Når jeg i tillegg har en formell posisjon i en kristen organisasjon, vil det bidra til å gi meg legitimitet som en beskytter av troen.
Dagens ‘manna’:
Kristendom er relasjonsbasert liv. Forsvinner livet, blir det bare «kristen» dom igjen.------------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar