mandag 23. juni 2014

Større enn alt annet

«Menneskeverd» er tilbake på dagsorden. Advokat Geir Lippestad kåserer om at det var dette alt handlet om da han ble spurt om å være forsvarer for gjerningsmannen bak massakren den 22. juli for snart tre år siden. Lippestad ønsker å forsvare menneskeverdet – og det er en verdi som alle må verne om og forsvare. Faller den verdien bort, er det jungelens lov som gjelder og da forsvinner ærefrykten for livet.

Jesus satte en verdi på mennesket som ikke kan måles med noen av de parameterne som vi bruker til daglig:

Det min Far har gitt meg, er større enn alt annet, og ingen kan rive det ut av min Fars hånd.
Joh 10:29
Det er ikke tvil om at Jesus sikter til menneskene som kommer til ham i tro og at disse er gitt ham av Faderen (jfr Joh 6:37 og refleksjonen: «Gave med tapsgaranti»). Menneskene er større enn alt annet ganske enkelt fordi de er skapt i Guds bilde. Jeg leser dette i kontrast til alt det Satan tilbød Jesus under fristelsen i ødemarken. Satan kunne tilby makt og verdens riker, men han kunne ikke tilby ham menneskene. Det kunne Faderen dersom Sønnen var villig til å være veien for dem.

I går leste jeg at ingenting kan rive meg ut av Jesu hånd. I dag blir det bekreftet at dette er Guds hånd. Det kan bare finnes en logisk forklaring på det, og det er også Jesu konklusjon i det neste verset: «Jeg og Far er ett» (v. 30). Sånt blir det bråk av!

Dagens ‘manna’:

Menneskets verdi er «større enn alt annet»
-----------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: