mandag 7. april 2014

Det eneste håpet



Det er en relativt dyster dialog som har vært gjenstand for min oppmerksomhet de siste ukene. At Jesus har fortsatt dialogen har jeg tatt som et tegn på at han har ant at det bak de krasse anklagene er søkende mennesker – mennesker som ønsker å komme til bunns i sine spørsmål og vinglingen mellom tvil og tro. Derfor gir han håp – det eneste håpet:

Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som holder fast på mitt ord, skal aldri i evighet se døden

Hele tiden kommer evangelisten tilbake til Jesusfortellings grunntone som kommer til uttrykk når han forteller at evangeliet «er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn» (Joh 20:31).

Øivind Fragell beskrev håpet på sin måte, og jeg gjør det kjente refrenget til dagens ‘manna’:

Det eneste håp som jeg eier,
det har jeg o, Jesus, i deg.
Jeg bringes til ro, ved enkelt å tro,
at du døde på korset for meg.

-------------------------------
 Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: