lørdag 9. november 2013

Et tegn på tro?

Finnes det noen tegn på tro?
Spørsmålet er relevant, men føles også litt ubehagelig.
 

Jeg nevner ofte forholdet mellom tro og lydighet, og har den siste uka oppdaget at Dietrich Bonhoeffer også har dette fokuset. Han vier et helt kapittel til å underbygge påstanden: «Bare den troende er lydig. Bare den lydige tror».*

Lydighet kan altså være et tegn på tro, men finnes det flere?

Hvordan kan dere tro, dere som vil ha ære av hverandre og ikke søker ære hos den eneste Gud?
Joh 5:44
Dersom jeg tolker Jesus riktig her, er det å ikke søke ære hos Gud et tegn på fravær av tro. Med andre ord er det å søke ære hos Gud et tegn på tro. Hva er i så å søke ære hos Gud? Jeg mener at dagens vers også svarer på det. Fordi mennesker generelt er i opprør mot Gud, vil det alltid bli konflikt mellom det å søke ære hos mennesker og det å søke ære hos Gud. Det blir som tjene både Gud og Mammon**. Kontrollspørsmålet blir da: ”Er det viktigere for meg å søke ære hos mennesker, enn å søke ære hos Gud?”
Det er et ubehagelig spørsmål.

Dagens ’manna’:

Bare i Kristus kan jeg tekkes Gud!
---------------------------------
* Dietrich Bonhoeffer: ”Etterfølgelse”, Luther forlag 2010, s 42
** Matt 6:24
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: