torsdag 8. november 2012

No discharge in this war

Overskriften er tittelen på en ett binds Frelsesarme-historie som General Frederick Coutts skrev i 1974*. Tittelen kan oversettes slik: ”Ingen dimittering i denne krigen”.

I går ba Paulus om forbønn for sin tjeneste som formidler av evangeliet, og jeg unnlot å ta med innskuddet:

det som jeg er sendebud for også mens jeg er i lenker.
Ef 6:20a
Den eneste grunnen til at jeg ikke tok det med i går, var at det fortjener en egen refleksjon. ”Også mens jeg er i lenker” er et sterkt utsagn og det fikk meg til å tenke på at det faktisk ikke finnes dimittering i "krigen". Et yrke kan bli et kall, men det er en tragedie dersom kallet blir et yrke.

Et kall er en livsstil. Det er på mange måter som et ”embete”. Embetsmenn blir utnevnt av kongen i statsråd. Embete følger en stilling, men er knyttet til personen for alltid. Det kan kun mistes ved dom.

Et kall kommer fra Kongenes konge. Det kan følge en stilling med kallet, men det er knyttet til personen for alltid. Det gjelder når jeg er i ”lenker”, er syk, har ferie, er på jobb, men det er likevel ikke forbundet med stress. For meg handler også kallet om å hvile i Kristus.

Dagens ’manna’:

”Ingen dimittering i denne krigen”
__________________________________________
* Coutts var general fra 1963 – 1969. Han skrev en rekke bøker både om historie og hellighet. ”No discharge in this war” kan lastes ned gratis HER.

Ingen kommentarer: