onsdag 28. september 2011

Laurbærkrans

Den finnes på hodet til Julius Cæsar og de andre keiserne fra romerriket. Vi har sett idrettsstjerner tre den på som et velfortjent bevis på en viktig seier.

Vi kjenner uttrykket om å hvile på sine laurbær som sannsynligvis stammer fra det greske ordspråket: Man skal ikke hvile på sine laurbær så lenge de kan vinnes.

Det betyr at jeg kan glede meg over seire som er vunnet, men samtidig være klar over at det er nye seire å vinne.

Paulus bruker dette vakre bildet på sine søsken i troen:
    Derfor, mine søsken, som jeg elsker og lengter etter, min glede og min æreskrans, stå fast i Herren, mine kjære!
    Fil 4:1-9
Verset står først i kapittelet som er dagens tekst. Den teksten inneholder bl.a. oppfordringen om: Gled dere i Herren!.

Søsken i troen er en flott ”krans” å glede seg over, og jeg unner meg selv og andre å eie denne glede, uten å miste av synet utfordringen med at ”kransen” fortsatt kan bli større.

Ingen kommentarer: