fredag 15. juli 2011

Været

… det er umulig å unngå at været får oppmerksomhet. Med så pass mye nedbør som vi har hatt ”sørpå” denne sommeren må bonden være fornøyd. Selv om det finnes ekstremvær det er vanskelig å gardere seg mot, er det mange forhåndsregler en bonde kan ta for å sikre avlingen. Et av dem er å sørge for gode vanningsanlegg, men det står det ingenting om i dagens tekst:
    En bonde må vente på jordens dyrebare grøde og være tålmodig til både høstregnet og vårregnet har falt. Også dere må være tålmodige og gjøre hjertene sterke, for Herren kommer snart.
    Jak 5:7–12
Om jeg tenker på Herrens ”komme” i utvidet betydning - som at det er spesielle tider han kommer spesielt nær (vekkelsesperioder), er jeg glad at det er ”vanningsmuligheter” mens jeg venter på regnet.

I Salme 1 sammenliknes en som har sin glede i Herrens ord med et tre som er plantet ved bekker av rennende vann. Jeg er glad for at ”Ordet” er et stabilt vanningsanlegg når jeg venter på ”jordens dyrebare grøde”.

Se også refleksjonen om Tålmodighet i Moldova!

Ingen kommentarer: