fredag 24. juni 2011

Troverdighet

Som forkynner ønsker jeg hele tida å formidle på en slik måte at det er troverdig. Det er ikke lett. Til og med setningen jeg åpner bloggen med kan misforstås: ”Betyr det at du må pynte på budskapet for at det skal bli troverdig” – ”Er ikke det som skal forkynnes troverdig i utgangspunktet?”

Selvfølgelig tror jeg det, men hvordan jeg formidler det kan bidra til å svekke eller styrke troverdigheten. Jeg tror nøkkelen er å ”tale sant om livet”. Og da kan ”livet” skrives med både liten og stor ”L”.

Når jeg lytter til slik forkynnelsen blir jeg grepet. Den er ekte, livsnær og kan anvendes i mitt daglige liv. Skulle gjerne ha hørt døperen Johannes. Han levde som han lærte og talte sant om livet:
    «Johannes gjorde ingen tegn, men alt det han sa om denne mannen, var sant.» Og det var mange der som kom til tro på Jesus.
    Joh 10:40–42
En troverdig forkynnelse er verd å tro på!
I dag begynner kongressen og som jeg sa i gårsdagens Vårt Land gleder jeg meg til forkynnelsen.

Ingen kommentarer: