torsdag 23. juni 2011

Haugianerne

Jeg var ikke gammel første gang jeg hørte om Hans Nielsen Hauge. Kanskje jeg la merke til navnet fordi pappa heter Hans Nielsen og er oppvokst i Haugeveien i Haugesund?

Uansett gjorde beretningen sterkt inntrykk på meg som barn – og det gjør den fortsatt. Etter den åndelige opplevelsen hjemme på gården i Tune i Østfold, var det ingen vei tilbake for unge Hans – han måtte følge kallet: ”Å elske Gud og nesten”

Og sin neste lærte han det som skulle bli haugianernes kjennemerke:
    ”…gudsfrykt med nøysomhet er en stor vinning…”
    1 Tim 6:6–10
I går tok verdens lengste TV-program slutt. ”Hurtigruten minutt for minutt” samlet mange seere. Det var først da jeg hørte om ”folkebevegelsen” foran TV-skjermen at jeg også måtte se hva det var. ”Moderne nasjonsbygging”, kalte Petter Stordalen prosjektet. Det er mulig at han har rett, men jeg betviler at det får samme langsiktige effekt som den nasjonsbygging Hans Nielsen Hauge og hans bevegelse sto for. Jeg skulle ønske at vi som nasjon tok en reise mot et slikt mål – den reisen vil jeg følge minutt for minutt.

Se også: ”Henrik, Cornelis & Paulus”

Ingen kommentarer: