mandag 10. januar 2011

Agnus Dei

De som er interesserte i klassisk musikk kan knapt unngå å komme i kontakt med ordene ”Agnus Dei”. Det er latin for ”Guds lam” og er en symbolbetegnelse for Jesus som det sanne påskelam og det fullkomne syndoffer. Da døperen Johannes pekte på Jesus og presenterte ham for første gang, var det på denne måten: Å bli presentert for, og forholde seg til et ”offer” kan virke underlig. Jeg er også enig i at begrepet ”personlig kristen” er et komplisert uttrykk (jfr den pågående diskusjonen på verdidebatt.no), men jeg tror det er viktig å ha et personlig og fortrolig forhold til Jesus både som person og ”offer”. Jeg ønsker i hvert fall det. Det betyr at jeg også må forholde meg til alt det han har gjort og hva det betyr for meg ”personlig” og hvilke konsekvenser jeg må ta av det. Da kan jeg bli med i lovsangen:

Ingen kommentarer: