søndag 9. januar 2011

Bekreftet av far


Alle mennesker har behov for å bli bekreftet. Mennesket Jesus hadde også det. Når jeg underviser får jeg ofte spørsmålet: ”Når ble Jesus klar over sin identitet som sann Gud i tillegg til å være sant menneske?”

Det er et av spørsmålene som forblir et mysterium. Vi vet at det som skjedde i forbindelse med at han ble døpt av Johannes, kan ha hatt en betydning for at han startet sin misjon: Den treårige evangeliseringsferden mot Jerusalem og Golgata sammen med disiplene. Kanskje trengte han akkurat den bekreftelse fra Far?
    «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede.»
    Matt 3:13–17
Jeg drømmer om å bli stadig flinkere til å bekrefte andre for det de er og gjør – ikke minst fordi Gud har vært sjenerøs og sendt mennesker som har bekreftet meg.

Ingen kommentarer: