mandag 4. oktober 2010

Verdensmester


Jeg har møtt mange verdensmestre. Thor Hushovd er ikke blant dem, men jeg unner ham tittelen av hele mitt hjerte. Kanskje du lurer på hvem jeg har møtt?

Det er stadig verdensmesterskap i en eller annen idrettsgren eller et håndverk – og om ikke det er nok, er det mulig å havne i Guinness rekordbok med alle tenkelige og utenkelige rekorder. Selv om jeg var på hilseavstand med Anders Aukland og ble heiet på av Ingrid Kristiansen for ei drøy uke siden er det ikke slike verdensmestre jeg tenker på.

Alle som seirer over verden er verdensmestre. Det vil si de som ikke lar seg styre av verden, men av andre verdier og mål:
    For alt som er født av Gud, seirer over verden. Og det som har seiret over verden, er vår tro.
    1 Joh 5:1–4
Jeg er enig i at det er mye godt i verden, men grunnkreftene er destruktive. Paulus skriver til galaterne at de før var slaver under grunnkreftene i denne verden*. Det er disse kreftene jeg skal seire over – og det skjer ved tro. Jo, jeg har møtt og kjenner mange verdensmestre!!!

* Gal 4:3

Ingen kommentarer: