tirsdag 14. september 2010

Nå gjelder det

…eller det gjelder nå! Ingen som leser bloggen min er i tvil om at jeg har stor sans for Johannesevangeliet. Det er mange grunner til det. En av dem er at han flytter endetiden til nået. I motsetning til å se ”slutten” som enden på en lang horisont, fokuserer Johannes på den siden av Jesu undervisning som plasserer det hele i dette øyeblikk:
    Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet.
    Joh 5:24-30
Fordi jeg tror akkurat nå, har jeg evig liv akkurat nå og av samme grunn kommer jeg heller ikke for dommen. Til Nikodemus sa Jesus at den som ikke tror er allerede dømt. Det er nå det gjelder. Ikke så dumt å huske ettersom ingen av oss kjenner dagen eller timen.

Ingen kommentarer: