onsdag 15. september 2010

Positive mennesker

Jeg liker positive mennesker, og tror ikke at det gjør meg særlig unik. Lillebjørn Nilsen harselerer litt med dette i sangen ”Se alltid lyst på livet!”. Låten handler om ham som er forfulgt av uhell men som er ”stadig optimist”.

Paulus visste at han hadde noe bedre i vente. Han lengtet ”hjem”. Det er ikke så rart når vi tenker på all forfølgelsen og elendigheten han opplevde som en følge av sitt engasjement. ”Vi er ved godt mot” sier han to ganger i dagens tekst
(2 Kor 5:1–10) – og han nevner også minst to grunner:
    v. 7 ”vi vandrer i tro, uten å se"
Menneskelig sett kan dette virke som et paradoks. Ofte tenker jeg at jeg skulle så gjerne ha ”sett”. Hvordan kan det å ikke se være en grunn til å være ved godt mot? Problemstillingen dukker ofte opp i litteraturen. Da vises det ofte til den store ulempen med å ha sett noe som enda ikke har skjedd. Vi blir så fokuserte på det (enten det er godt eller vondt) at vi glemmer alt annet. Det er mye viktigere, og bedre, å vandre i tro (full visshet) uten å se. Eller å ha det usynlige for øyet som Paulus nevner i verset forut for dagens avsnitt. *
    v. 5 "Gud har gitt oss Ånden som pant"
Det at Den hellige ånd er hos meg, også på de vanskelige dagene er som å ha en garanti for at det kommer noe som er bedre – ikke bare bedre enn de vanskelige dagene, men bedre enn mine beste dager. Da er jeg ”stadig optimist” enten jeg går med hue under armen og armen i bind, eller nyter en dag på livets solside.

* 2 Kor 4:18

Ingen kommentarer: