mandag 5. april 2010

Tiltalt med navn

Viggo Valle har igjen underholdt med rebuser i Påskelabyrinten. Blant annet tok han oss med til byen som ikke hadde noe navn og som ble kalt det. Vi "besøkte" Nome i Alaska. Noen hadde merket av stedet på kartet med "No name", men det var utydelig skrevet - og da kartet skulle trykkes ble det "Nome".

Jeg pratet med en nabo på telefonen for noen få dager siden. ”Det er greit, Jostein!” sa han. Hyggelig å bli husket med navn. Det gjør godt.

Maria! sa Jesus til kvinnen som var knuget av sorg. Den ”ukjente” som snakket med henne var ikke lenger ukjent, men gjenkjent fordi han kjente henne.*

Gud kjenner meg og navnet mitt:
    Jeg gir deg skatter som er skjult i mørket,
    og rikdommer, gjemt på hemmelige steder,
    for at du skal vite at jeg er Herren,
    Israels Gud, som har kalt deg ved navn.

    Jes 45:3
Noen av skattene har jeg funnet – en av dem er å være kjent, kalt og tiltalt med navn av Ham. Jeg vet at han er Herren – og han lever.

* Dagens bibelord: Joh 20:11-18

Ingen kommentarer: