onsdag 27. januar 2010

Ordet

Jeg er veldig opptatt av ord. Får gjerne med meg ”Språkteigen” på NRK P2. Språk og ord er spennende i seg selv.

De aller fleste av Bibelens bøker har et sterkt fokus på ordet. Det er sikkert mange som har studert det, og selv om jeg også har gjort noen betraktninger, håper jeg å få tid til ”dypdykk” i ”ordet i ordet”.

Da tenker jeg ikke lenger på etymologi eller spennende språkfenomen, men på ordet som gir liv. I dag skriver Peter:
    ”For dere er født på ny, ikke av forgjengelig sæd, men av uforgjengelig, ved Guds levende ord som er og blir. For
    ….Herrens ord varer til evig tid. Dette er det ordet som er forkynt for dere.”

    1 Pet 1:22–25
Det er sånt som gir nytt mot til en predikant. Det er faktisk livsnødvendig at ordet blir forkynt. Metodene kan diskuteres, men ordet står fast.

Ingen kommentarer: