fredag 25. desember 2009

Prolog om julens under

Prolog kommer fra det greske prologos som betyr ”fortale”. Til daglig er det bare i én av Bibelens bøker at vi snakker om ”Prologen” og det er i Johannesevangeliet. Den gir en introduksjon til en fantastisk bok og setter tonen fra første skrifttegn:
    I begynnelsen var Ordet.
    Ordet var hos Gud,
    og Ordet var Gud.

    Joh 1:1–14
Da jeg som ganske ung gutt begynte å interessere meg for Bibelen, var tanken om Jesus som ”Ordet” et mysterium. Det er det fortsatt, men mens jeg som tenåring følte at jeg stod på utsiden av mysteriet og ”tittet inn”, er opplevelsen i dag at jeg lever i mysteriet og ”titter ut”.

Tanken om
at Ordet er Gud,
at uten Ordet ble ingenting skapt,
at Ordet ble menneske,
at Ordet opprettholder livet,
at Ordet er i Guds ord – og
at dersom Hans ord blir i meg – da blir er inkarnasjonen som fant sted en julenatt for mer enn 2000 år siden, ikke bare noe som skjedde da. Det skjer hvert sekund, hver dag, hele året.
Det er fordi at alle som er Guds barn på grunn av tro ikke er født av kjøtt og blod, ikke av menneskers vilje og ikke av manns vilje, men av Gud (v 12 og 13). Det er et mysterium, men jeg er en del av det, og det gjør julen til et stort under!

Ingen kommentarer: