torsdag 29. januar 2015

«Ordføreren»

Jeg bruker den politiske tittelen «Ordfører» hovedsakelig på bakgrunn av det tittelen betyr: En som bestemmer hvem som skal føre ordet.* 

Johannes siterer flere ganger uttalelser fra Jesus som tydelig melder ut hvem som fører ordet:
Og det ord dere hører, er ikke mitt, men Faderens, han som har sendt meg. Joh 14:24b
Jeg tviler ikke på det Jesus sier her og at de ordene han sikter til er Faderens. Men umiddelbart starter det også en undring: Var alt Jesus sa Faderens ord? I så fall hvor blir da det sanne mennesket av? Og om Jesus selv er kilden til noe av det som kommer fram i evangeliene, rokker det i så fall ved troen?

For å ta det siste først, tenker jeg at svaret er et klart: «Nei – det rokker ikke ved troen». Dialogen mellom Far og Sønn i Getsemanehagen kunne like gjerne vært en dialog mellom Gud og menneske som ender opp i overgivelsen: «Min Far! Er det mulig, så la dette beger gå meg forbi. Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Matt 26:39). Det sanne mennesket trer fram med sine innvendinger, forblir i overgivelsen, og for meg bekreftes mysteriet «Ordet er blitt menneske».


På den annen side er ikke det at Gud legger sine ord i munnen på et menneske ensbetydende at det mennesket er guddommelig. Profetene opplevde det (se f. eks. Jer 1:9 og Hebr 1:1) og disiplene fikk løftet: «Men når de arresterer dere, skal dere ikke bekymre dere for hvordan dere skal tale, eller hva dere skal si. Det skal bli gitt dere i samme stund hva dere skal si.» (Matt 10:19). Det forteller kun om en enhet med Gud som har blitt mulig for alle mennesker å komme inn i på grunn av Jesus. Og det skjer for alle dem som er villige til å gjøre ham til «ordfører» i sitt liv.

Utfordringen er å la ordføreren få slippe til – særlig for mennesker som er proppfulle av ord slik som meg. Jeg trenger å bli klubbet ned av ordføreren rett som det er for at han skal slippe til med sine ord.

Dagens ‘manna’:

Jeg vil la ordføreren slippe til med sine ord!
----------------------------
* Illustrasjonsbildet er av ordføreren i Bergen, Trude Drevland, som her danser sammen med Ola Grytten under seremonien da Ola ble kronet til høvding 16. nov. 2014.
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: