mandag 2. mai 2011

”Jeg skal kikke etter deg!”

Utsagnet er tittelen på en bok om frelsesoffiseren Anna Liens liv, og det stammer fra en av de mange små, ofte muntre, men tankevekkende fortellingene. Det var et løfte hun ga til en ung gutt som hun utfordret til å komme på møte – og gutten ble sett og glemte det aldri.

Tarje Norabergs bok er nylig kommet i nytt opplag og kan absolutt anbefales.

I påskebudskapet er det en herlig beretning om ham som kikker etter ei som også er på leting:
    «Hvorfor gråter du, kvinne?» spør Jesus. «Hvem leter du etter?»
    Joh 20:11–18
Spørsmålene er små paradoks, for han må jo ha forstått hvorfor. Som ”vanlig” i Johannes sine framstillinger, skjønner ikke Maria at det er Jesus som taler til henne. Ikke før han sier navnet hennes. Jeg er sikker på at det øyeblikket glemmer hun aldri. Det er noe magisk med de øyeblikkene når jeg søker ham som alltid søker meg og vi ser hverandre:

Herre! Jeg vet at du ser etter meg i dag, og jeg lover deg at jeg skal kikke etter deg!

Ingen kommentarer: