lørdag 23. mars 2024

Kjærligheten gjemmer ikke på det onde . . .

I dag skal vi feire at vårt yngste barnebarn blir myndig – og vi gleder oss sammen med flotte Rakel som har gitt oss så mye glede i atten år.

Hun ble født det året jeg fylte 50, og Magna og jeg hadde allerede da sett en del av verdens «skyggesider». 

Likevel var det fortsatt mye optimisme – selv i Øst-Europa hvor vi bodde på den tiden.

Joda - vi fikk stadige påminnelser om at ikke alle problemer var løst. Det var stadige gnisninger mellom Moldova og Transnistria og oransje ‘revolusjonen’ i Ukraina gjorde at det var spenninger også der. Men nå 18 år etter, er det krig - både der og mange andre steder.

I morgen skal vi feire palmesøndag. At Jesus valgte et esel, var et tydelig signal om at han kom med fred. En konge som kom på hest, bar sjelden et fredsbudskap. 

Det er lov til å stille seg spørsmål – slik Gowans gjør i dagens vers. Vi må aldri miste troen på at:

«Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig. Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget, er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde. Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.»
1 Korinterbrev 13:4-7
 
Jeg trenger å minne meg selv om det, og jeg tror Fredsfyrsten liker at jeg gjør det.
______________________________________
Postet på FACEBOOK

Ingen kommentarer: