lørdag 19. januar 2019

Bønn er mye mer enn ‘bare’ å be...

I forrige uke delte jeg noen tanker om bønn, og jeg tok med et opprop fra general Brian Peddle (1) som også inneholdt et kall til bønn. Hvis du leste det innlegget, vil du sannsynligvis huske at jeg ba deg om å reflektere over dette verset i løpet av uken:



Be, så skal dere få. Let, så skal dere finne. Bank på, så skal det lukkes opp for dere. For den som ber, han får. Den som leter, han finner. Og den som banker på, skal det lukkes opp for.
Luk 11:9-10
Disse versene kjenner de fleste som leser Bibelen, men mange tenker at det er tre uttrykk for det samme – en såkalt ‘pleonasme’. Jeg tror det er en feil slutning. Allerede i den første undervisningen om bønn ga Jesus klar beskjed om at bønn er mer enn ‘bare’ å be. Det vil begrense bønnelivet. Bønn handler også om

Å lete!

Jeg liker ikke å lete, men jeg elsker å oppdage nye ting. Derfor blir det mye kjekkere å tenke at: Bønn er å være på oppdagelsesferd, og på den reisen finner jeg stadig nye ting som er viktige for min utvikling. Videre handler det om

Å banke på!

Jesus var veldig opptatt av utholdenhet – også i bønn, se for eksempel liknelsen om enken og dommeren (2). Jeg har ofte brukt bildet med «Ring og spring» som vi av og til lekte som barn. Vi ringte på døra hos ukjente naboer og sprang og gjemte oss. Ikke særlig populært for dem som ble forstyrret, men det var både spennende og morsomt for 9 årig gutt. Som barn i bønnelivet, hente det ofte jeg gjorde det samme - og det hender nok fremdeles at jeg synes jeg kan høre Vårherre si: "Du har det travelt nå, Jostein!" - når jeg går idet døra åpnes. 

På mange måter bankes det på begge sider av døra (3). En viktig del av bønnelivet er at Herren også ønsker å komme inn hos meg, og han har ikke for vane å gi opp!

Dagens ‘manna’
Bønn er å banke på og bli der til døra åpnes.
-------------------------------------------
(1) «Jeg tror vi trenger å være klare for det Gud ønsker å gjøre med oss og gjennom oss. Dette er et kall til bønn, et kall til hellighet og et kall til å være ‘kamp-klare’ nå. At dette kallet haster kan ikke ignoreres. Menn, kvinner og barn trenger Jesus.» 
General Brian Peddle
(3) Åpenbaringen 3:20 Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.
NB - blogginnlegget er knyttet til General Brian Peddles "Kalt til oppdrag NÅ"

Ingen kommentarer: