lørdag 18. februar 2017

Å vite det som er verd å vite

ENGLISH
"Kunnskap er lett å bære", pleide læreren min å si. Likevel blir jeg av og til litt frustert over all den unyttige kunnskapen som svirrer rundt i hodet mitt – det verste er at jeg har en tendens til å dele den med meg.

Jeg så «Nytt på nytt» for noen uker siden. Henrik Syse var deltaker. Der ble det stilt spørsmål om det finnes belegg for påstanden om at «alt uansett går bra til slutt». Syse hev seg frampå med engang og brukte en av ‘mine’ unyttige kunnskaper: «Joda, Origenes hadde en teori om det, og det kalles apokatastasis lære!»

Fordi jeg er glad i ord, forelsket jeg meg i ordet da jeg leste det første gang, og siden har jeg delt ordet apokatastasis ved flere anledninger, og det er jo egentlig helt unødvendig.

I gårsdagens refleksjon om "Vanskelige tider" begynte Paulus sin formaning slik:

Du skal vite...
2 Tim 3:1
Det er en viktig oppgave for en mentor å kommunisere det som er «verd å vite». I historien om den blindfødte som ble helbredet av Jesus, ble det mye oppstyr, og de skriftlærde ville at den lykkelige unge mannen skulle ta stilling til om Jesus var en synder eller ikke. Da svarte han: 
«Om han er en synder, det vet jeg ikke. Men dette vet jeg: Jeg var blind, og nå ser jeg.»
Joh 9:25 
Svaret gjorde at han ble kastet ut av synagogen. Der møtte han Jesus igjen som sa: «Tror du på Menneskesønnen?» Han svarte: «Hvem er han da, gode herre, så jeg kan tro på ham?» Jesus svarte: «Du har sett ham, det er han som snakker med deg.» «Jeg tror, Herre», sa mannen. Og han tilba ham.

Det den unge mannen visste, førte til visshet om det viktigste.

Dagens ‘manna’:

Det som er viktigst, er verd å vite.
--------------------------------------------

Ingen kommentarer: