fredag 24. juli 2015

Hellighet og dominoeffekt

At hellighet er noe som angår hele det kristne fellesskapet, og til slutt hele samfunnet kommer klart fram i et bibelavsnitt i Peters andre brev. 

Det begynner med "individet":
Sett derfor all deres iver inn på å la troen føyes sammen med et rett liv, og det rette livet med innsikt, innsikten med selvbeherskelse, selvbeherskelsen med utholdenhet, utholdenheten med gudsfrykt, 2 Pet 1:5-6
Det går videre til "den troende familien"*:
...gudsfrykten med søskenkjærlighet,
2 Pet 1:7a
Og fortsetter ut til "hele verden":
...og søskenkjærligheten med kjærlighet til alle
2 Pet 1:7b
Å søke hellighet handler altså ikke bare om Gud og meg, Gud og de troende, men om hele samfunnet. Det er en Gudvillet domino-effekt. Jesus gikk selv foran som eksempel: 
Jeg helliger meg for dem, så også de skal helliges i sannheten.* 

Joh 17:19 
Dagens 'manna':
Jeg helliger meg for dem
-------------------------
* Se refleksjonen "Smør på flesk?" knyttet til dette verset

Ingen kommentarer: