torsdag 23. juli 2015

Kollektiv hellighet

Tempelallegorien er viktig når jeg underviser om hellighet - ikke minst fordi den brukes både individuelt og kollektivt nivå. Det er ikke bare du og jeg som enkeltmennesker som hver for oss er et Herrens tempel, men sammen utgjør de troende et tempel:
For Guds tempel er hellig, og dette tempel er dere.
1 Kor 3:17
Peter følger opp denne tanken:
Vær selv levende steiner som bygges opp til et åndelig tempel! Bli et hellig presteskap, og bær fram åndelige offer som Gud gjerne tar imot, ved Jesus Kristus.
1 Pet 2:5 
En av farene med jakten på hellighet er at vi kan bli for "innadvendte". Det blir ”jeg” som søker velsignelsen, ”jeg” som kjemper kampen, ”jeg” alene med min Gud. En titt i hellighetsseksjonen i Frelsesarmeens sangbok (fram til 2010) bekrefter dette fokuset*. Det er et svært viktig aspekt, for all forandring begynner med den enkelte, men det er ikke målet. Guds nærvær skal strømme fra det aller helligste gjennom den troende til de ”helliges samfunn” og videre ut i verden. Slik at det endelige målet nås:
For jorden skal fylles
med kunnskap om Herrens herlighet,
likesom vannet dekker havbunnen.

Hab 2:14
Dagens 'manna':
Jeg tilhører "de helliges samfunn"
 ----------------------------
* I 2007 skrev jeg en sang med fokus på fellesskap:
Hver gang Guds barn kommer sammen
Skjer et under på vår jord;
Jesus selv er da til stede
Midt blant dem som ber og tror.
Her i dette Herrens nærvær
Blir vår neste som en bror.
Og når søsken benkes sammen
Dekker Herren selv sitt bord.

Vi er her
Du er her
Far, vi er i din nærhet
Und’ret skjer
Når vi ber
Far, her i din nærhet


Hver gang Guds barn kommer sammen
blir en enhet åpenbart;
Kjærlighet med rom for livet
Bringer håp om en ny start.
Her vi gråter med hverandre
Når en søster har det hardt,
Og vi gledes med de glade
Når en bønn er blitt besvart.

Hver gang Guds barn kommer sammen
Må den onde flykte bort.
Og når lovsangstonen lyder
Har han spilt sitt siste kort.
Herrens kropp er kommet sammen,
Den fornyes av Guds ord.
Det blir liv i alle lemmer;
Liv som bringer håp på jord!

Ingen kommentarer: