tirsdag 21. juli 2015

Hellighet er innvielse av talent

For et par dager siden nevnte jeg Åndens gaver som en ressurs i tjenesten for andre. I forlengelsen av det, vil jeg skrive noen ord om «talent». Et talent er en gave, men ikke en Åndens gave. Et talent kan innvies til Gud og utgjøre en viktig ressurs i Hans rike, men jeg kan velge å ta talentet tilbake og bruke det utelukkende i egen interesse. En nådegave er Åndens gave, og vil for alltid tilhøre Den hellige ånd.

I den grad det å skrive er et av mine talent, er det et paradoks. Jeg skrev dårlig både i grunnskolen og på videregående. Det samme gjaldt språk generelt. Det lille som var av talent på disse områdene lå som et understimulert frø og ventet på at jeg skulle få lys over hvor nyttige redskaper de er i Guds rike. Det lyset kom etter hvert. Nesten alt jeg og du kan eller er i stand til å lære, kan Gud bruke til å bygge sitt rike dersom vi innvier det til ham.


Men selv om et talent, en nådegave eller et «hellig liv» er «innvidd» skal det utvikles ved at det kommer til anvendelse.

Derfor vil jeg minne deg om dette: Tenn på ny den nådegave fra Gud som er i deg, den du har mottatt ved min håndspåleggelse! 2 Tim 1:6
Det hjelper lite å ha verdens flotteste bil dersom den bare står parkert. Den er et redskap som er skapt for å brukes. Nådegavene er gitt, talentene ligger latent, Den hellige ånd bor i meg, men det er jeg som sitter med tenningsnøkkelen. Å vri om den, er mitt ansvar. Det handler om disiplin, og det kommer jeg tilbake til i morgen.

Dagens ‘manna’:
Hellighet er Herrens verk, men det er jeg som sitter med tenningsnøkkelen.
---------------------------------------------

Ingen kommentarer: