mandag 23. februar 2015

«I am the Captain of my soul»

Da vi nylig var i Nederland og ledet offisermøter var undervisningen fokusert på “Character, Competencies & Commitment”*. For meg er karakter identisk med integritet. Derfor hadde et av innleggene mine overskriften “I am the Captain of my soul”, som jeg har stjålet fra siste linjen av diktet “Invictus”. Det er skrevet av William Ernest Henley, og var det som holdt motet oppe i Nelson Mandela da han satt på fangeøya. For meg er Nelson Mandela et av de beste eksemplene jeg kan nevne når jeg tenker integritet. Jeg er overbevist om at nøkkelen var at han beholdt kontrollen over hvem som var «kaptein i hans sjel».

Dersom målet er å bygge karakter/integritet må jeg være kaptein i min egen sjel. Først når jeg selv er kaptein, står jeg fritt til å overgi kommandoen til general Jesus og gjøre det han befaler meg:

Dere er mine venner hvis dere gjør det jeg befaler dere.
Joh 15:14
Her er det enda en av de mange koblingene i dette kapittelet: Det gjøres koblingen mellom det å gjøre hans vilje og statusen som «venn». Det kan virke litt underlig at vennskap kobles til å gjøre det den ene parten befaler, men verset må leses i sammenhengen det står i. Det handler om gjensidig oppofrelse. Logikken er enkel: Hvorfor skulle jeg holde noe tilbake fra ham som ga alt for meg?

Det kommer mer om denne spesielle relasjonen i morgen.

Dagens ‘manna’:

Jeg er kaptein i livet mitt
------------------------------------------------
* Karakter, kompetanse og forpliktelse.
**

Out of the night that covers me,
Black as the pit from pole to pole,
I thank whatever gods may be
For my unconquerable soul.

In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeonings of chance
My head is bloody, but unbowed.

Beyond this place of wrath and tears
Looms but the Horror of the shade,
And yet the menace of the years
Finds and shall find me unafraid.

It matters not how strait the gate,
How charged with punishments the scroll,
I am the master of my fate:
I am the captain of my soul.
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes 

Ingen kommentarer: