fredag 5. september 2014

Å late som

Det hender at jeg stiller et spørsmål til en person selv om jeg i utgangspunktet vet svaret. Med andre ord later jeg som om jeg ikke vet. Når jeg skriver dette i dag, ser det litt rart ut. Er det uredelig?

Mitt motiv kan være at jeg ønsker å høre min samtalepartners versjon eller fordi jeg mener at det er viktig at han får fortelle sin historie. De fleste mennesker liker å fortelle sin historie.

Siden Jesus visste at Lasarus var død, kan det virke underlig at han nå stiller spørsmålet:

«Hvor har dere lagt ham?»
Jeg tror at han visste det også, men han ønsket den responsen han fikk:
«Herre, kom og se», sa de.
Joh 11:34
Jeg tror han lot som om han ikke visste fordi de sørgende trengte å rykkes ut av sorgen noen øyeblikk. Dessuten tror jeg at han ønsket at de skulle følge med til stedet hvor Lasarus var gravlagt. Han ville at de skulle være vitne til det han skulle gjøre. De ville vise ham graven, han ville vise dem livet.

Det er interessant at dette er enda et eksempel på «duplikat» i Johannes-evangeliet. Jødenes svar til Jesus er identisk med hans svar til de to disiplene til døperen Johannes. «Kom og se» - han ville vise dem hvor han levde – han ville vise dem livet.

Dagens ‘manna’:

Han vil vise meg livet
-----------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: