tirsdag 6. mai 2014

Hva er viktig å vite?

Selv om jeg har litt peiling, er det ikke viktig å for meg å vite hvordan elektrisitet fungerer, så lenge jeg vet at det fungerer. Selv om jeg har litt peiling, er det ikke viktig for meg å vite hvordan fordøyelsen min fungerer så lenge jeg vet hva som får den til å fungere. Selv om jeg har litt peiling, er det ikke viktig for meg å vite mye om teologi så lenge jeg vet hva som fungerer.

Så apropos teologi: Kan det sies bedre?

«Om han er en synder, det vet jeg ikke. Men dette vet jeg: Jeg var blind, og nå ser jeg.»
Joh 9:25
For mannen som var født blind var det revnende likegyldig hva fariseerne mente om statusen til Jesus – han hadde gått fra mørke til lys, fra å være blind til å bli seende. Det var et faktum ingen kunne ta fra ham. Han var klar over hva som var viktig å vite, og han visste det. Resten blir på mange måter bare interessant «tilleggskunnskap»

Dagens ‘manna’:

Jeg vet det som er viktigst å vite – og det holder.
-----------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: