onsdag 7. mai 2014

Hva er oppskriften?

Når jeg smaker noe godt, får jeg lyst på oppskriften. Når jeg ser godt håndverk, får jeg lyst til å vite hvordan det er gjort. Når jeg hører en pianist bruke en spennende kombinasjon av harmonier, får jeg lyst til å finne ut mer. Er det noe jeg kan gjøre også?

Var det slike tanker som lå bak fariseernes spørsmål til mannen som var blitt seende:

«Hva gjorde han med deg, hvordan åpnet han øynene dine?» spurte de.
Joh 9:26
… og var det nettopp for å unngå slike spekulasjoner at Jesus brukte forskjellig «oppskrift» når han helbredet mennesker?
 

Dette handler ikke om oppskrifter eller metoder, men om hvem som er kilden. Noen går i fella og tror det handler om teknikk – som f. eks. trollmannen Simon som ville kjøpe «trikset» fra Peter og Johannes*. For Johannes er det viktig å formidle at dette ikke handler om oppskrifter, ritualer eller metoder, men om Gud tilstede iblant oss.

Dagens ‘manna’:

Det er kilden det kommer an på!
----------------------------------
* Apg 8:18-19
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: