søndag 13. april 2014

Palmer eller steiner?

Det er palmesøndag, og da tenker jeg selvfølgelig på Jesu inntog i Jerusalem. Håpets herre kommer ridende inn i byen på et esel, mens mennesker langs veien hyller ham med Hosianna-rop og vaiende palmer. Det står i sterk kontrast til det som både har skjedd tidligere og som skal komme til å skje senere i påsken. 

I kronologi, og ikke minst stemning, tar dagens vers meg litt tilbake:
«Da tok de opp steiner for å kaste på ham. Men Jesus skjulte seg for dem og forlot tempelplassen» Joh 8:59
Verden har ikke forandret seg mye på 2000 år. Fortsatt er det slik at Jesu kropp = de troende, både blir hyllet og steinet. Verset får meg til tenke på dem som blir forfulgt og drept for sin tro, og det stiger opp en bønn for dem.

Det er et paradoks at det er i «Herrens hus» at tilløpet til steiningen av Jesus finner sted. I det som i dag er Herrens hus er det viktig at det hylling av Jesus og hans kropp som må være kjennetegnet, og ikke steining. Drømmen er at jeg alltid sjekker om det er palmer eller steiner jeg har i hendene!

Dagens ‘manna’:

Gud, hjelp meg til alltid å ha et «palmeblad» for hånden!
------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: