De fleste som kjenner ordet ”Panta”, forbinder det med Heraklits ”Panta rei” = Alt flyter, i betydningen at alt er i forandring. Mange av de greske filosofene søkte etter et ”fast punkt”. Håpet var at om et slikt punkt fantes, ville man ha noe som verden kunne forklares ut fra. Det er til denne tankeverden Johannes skriver sitt evangelium. Spørsmålene antikkens filosofer balte med, er like aktuelle i vår tid. Johannes har funnet sitt faste punkt i ”Logos”:
Dagens ’manna’:
* Gnostikerne holdt blant annet fast på dualismen. D.v.s. spenningen mellom den fysiske kroppen og sjelen, der sjelen var kroppen overlegen. Se for øvrig Wikipedia
Denne refleksjonen er en del av en reise gjennom evangeliet etter Johannes
Alt er blitt til ved ham,Jeg tipper at Johannes allerede i løpet av de tre første versene hadde fenget interessen til ”tenkerne” i sin samtid. Han bruker begrep som de har et forhold til. Derfor er det noen teologer som har antydet at Johannes var gnostiker*. Det faller på sin egen urimelighet fordi Johannes fokuserer på at ”Ordet ble kjøtt” – men dette skal jeg se nærmere på siden. Bruken av gnostiske begrep hadde nok heller sin forklaring i hans ønske om å formidle budskapet i sin samtid: Kan ”Logos” være det håndfaste punkt som alt kan forklares fra? Johannes overlater til sine lesere å velge hva de vil tro.
uten ham er ikke noe blitt til.
Joh 1:3
Dagens ’manna’:
Ordet er mitt faste punkt!------------------------
* Gnostikerne holdt blant annet fast på dualismen. D.v.s. spenningen mellom den fysiske kroppen og sjelen, der sjelen var kroppen overlegen. Se for øvrig Wikipedia
Denne refleksjonen er en del av en reise gjennom evangeliet etter Johannes
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar