lørdag 27. oktober 2012

Beltet

Beltets funksjon er å holde deler av rustningen på plass. Derfor er det ingen overraskelse at Paulus kobler den med en viktig del av Jesu identitet:

Spenn sannhetens belte rundt livet  

Ef 6:14b
 

Da Jesus i sin yppersteprestelige bønn sa: Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du ga meg fra verden (Joh 17:6a) er stadfestelsen: ”Jeg er sannheten” en del av den åpenbaringen. 
Da David skulle møte Goliat prøvde han først Sauls rustning, men han kunne ikke bruke den fordi den ikke var en del av hans identitet (1 Sam 17:39). Hadde han gått mot fienden i ’løgn’, ville han ha tapt.

Når jeg er kledd i Kristus er jeg kledd i sannhet. Er jeg ikke kledd i sannhet vil alt falle fra hverandre. Derfor fungerer den som et belte. Skjevas sønner forsøkte å gå i kamp ikledd løgn. Det fikk katastrofale følger (Apg 19:13-17).

I den vakre filmen ”Shadowlands” som handler om livet til C. S. Lewis, er det en vakker scene hvor han står overfor en av de tøffeste kampene i sitt liv. Det er et spesielt øyeblikk når han ”spenner sannhetens belte om livet” med ordene: ”No more pretending!” - ”Slutt på skuespilleriet!”.

Dagens ’manna’:

Sannhet er ikke skuespilleri.

Ingen kommentarer: