fredag 6. januar 2012

Hva svarer du?

Jeg fikk med meg de fleste Quizdan-programmene – ikke minst takket være at de lå på nettet. Det var et par bibelske spørsmål og den tidligere frelsessoldaten klarte til og med å flette inn et spørsmål om Frelsesarmeen. Men den følgende typen spørsmål dukket ikke opp i programmet, og jeg har heller ikke møtt det andre spørrespill:
    Er ikke alle englene ånder i Guds tjeneste, som sendes ut for å hjelpe dem som skal arve frelsen?
    Hebr 1:14
Kanskje det er fordi spørsmålet ikke er verifiserbart? Det er et spørsmål som henvender seg til troen og ikke til intellektet. Spørsmålsstilleren har kommet med en rekke bibelske sitater som kulminerer i spørsmålet, og jeg er overbevist om at hans mål er at leseren skal konkludere med: ’jo!’

Dersom jeg svarer ’jo’, og dersom jeg aksepterer at jeg og englene er medtjenere, har jeg også definert mitt eget oppdrag:
    Jeg er utsendt for å hjelpe dem som skal arve frelsen!
...og dermed har jeg også identifisert dagens ’manna’.

Ingen kommentarer: