søndag 6. november 2011

Motstykket

Som gutt lo jeg godt av historien om den lille gutten som gråt fordi han ikke hadde ferie slik alle de andre. Den fremmede voksne som forsøkte å trøste, kom til kort da grunnen til at gutten ikke hadde ferie var at han ikke hadde begynt på skolen.

Da jeg senere jobbet i barnehagen ble jeg kjent med Albert Åberg. I ei av bøkene kjedet han seg veldig, men da ble det enda kjekkere når kameraten kom på besøk. Den enkle filosofien var at man må kjede seg for å vite hva som er kjekt.

Noe som er positivt og godt, verdsettes først fullt ut når jeg har sett og opplevd motstykket. Det er slike kontraster som kommer fram i ”Saligprisningene”. Selv om utsagnene utvilsomt kan tolkes åndelig, har jeg ingen problemer med å ta dem med meg inn i min konkrete verden – ja, hvor går egentlig skillet hvis det i det hele tatt finnes et skille?

På en allehelgensdag er det godt å stanse for denne sannheten:
    Salige er de som sørger,
    for de skal trøstes.

    Matt 5:1-12

Se også: Allehelgensdag

Ingen kommentarer: