torsdag 17. november 2011

’Morning star’ og ’Carpe diem’

Det har handlet om navn denne uka, og det fikk meg til å tenke på en marsj. Det er faktisk noen både i og utenfor Frelsesarmeen som liker hornmusikk. De mest fanatiske tar det som en selvfølge at alle verdsetter denne litt spesielle sjangeren. Selv om jeg hører med til dem som liker god hornmusikk, innser jeg at det kan oppfattes litt ’sært’.

Dersom du hører til oss litt ’sære’, har du sannsynligvis hørt marsjen ’Morning star’.

Morgenstjernen er et av navnene som Jesus bruker om seg selv i Åpenbaringen 22:16. Bilder som det å gå fra mørke til lys, eller å gå fra natt til dag er brukt i Bibelen. Da passer det at Jesus er den som får dagen til å bryte fram. Det er det som gjør at jeg ”tilhører dagen” og kan ta til meg dagens vers:
    Men vi som hører dagen til, skal være edru, kledd med tro og kjærlighet som brynje og med håpet om frelse som hjelm.
    1 Tess 5:1-11
Jeg griper dagen og oppfordrer deg til å gjøre det samme – Carpe diem!
    PS
    Derfor står også profetordet så mye fastere for oss. Dette ordet gjør dere rett i å holde fast på. Det er en lampe som lyser på et mørkt sted til dagen gryr og morgenstjernen stiger opp i deres hjerter.
    2 Pet 1:19

Ingen kommentarer: