tirsdag 11. oktober 2011

Det man ikke vet

…har man ikke vondt av. I følge nettstedet ordtak.no er dette et norsk ordtak. Jeg tror det har røtter i Bibelen.

Jesus sier at om man er blind har man ingen skyld (Jfr. Joh 9:41) og Paulus gir følgende råd:
    Alt kjøtt som selges på torget, kan dere spise med god samvittighet og uten å spørre hva det er. For jorden og alt som fyller den, hører Herren til.
    1 Kor 10:23-33
Begge sitatene understreker at jeg skal svare for det jeg vet. Jeg tror det er noe av det mest frigjørende med evangeliet. Som sjelesørger har jeg møtt en del angst hos mennesker som undrer: Hva om det er noe jeg ikke vet, eller som jeg har glemt å bekjenne?

Gud er raus. Han vet om jeg ønsker å leve gjennomsiktig eller ikke. For ham holder det at jeg på grunn av Jesus tar et oppgjør med det jeg faktisk vet. For mange kan det være vanskelig nok, men du verden så skjønt det er å få legge av seg byrden.

Se også Mat i mange former

Ingen kommentarer: