søndag 4. september 2011

Hvorfor? – argument 3

Det tredje argumentet for å holde fast på bekjennelsen som kommer fram i Hebr 4:14-16 er at Jesus
    er prøvet i alt på samme måte som vi.
Sammenliknet med de to foregående argumentene, finner jeg dette argumentet lett å forstå rent menneskelig. Dersom jeg opplever noe som er vanskelig, er det lettere å søke trøst og forståelse hos en som har vært i samme situasjon. Teksten sier faktisk at det gjør Jesus i stand til å lide med oss i vår svakhet. Og – fordi jeg og mange med meg – har opplevd at Jesus har tatt imot oss med nåde og kraft i stedet for lov og krav, er det lettere å holde fast på bekjennelsen. Å møte mennesker slik var ikke noe Gud begynte med etter at han ble menneske – det viser Jesus med liknelsen om fariseeren og tolleren. Tolleren, slo seg for brystet og sa
    'Gud, vær meg synder nådig!' og … Tolleren gikk hjem rettferdig for Gud
    Luk 18:9-14 = dagens tekst
... men det er blitt lettere å gripe både med hode og hjerte på grunn av at Gud ble menneske - og det gjør at jeg frimodig kan tre fram for nådens trone, så jeg kan finne barmhjertighet og nåde til hjelp i rette tid.

"Å sette seg i relieff" er en annen refleksjon over dagens tekst.

Ingen kommentarer: