onsdag 31. august 2011

Stikk og kløe

Jeg vet at jeg er attraktiv – i det minste hos mygg. Ja, mygg kan til og med få meg til å føle meg som en favoritt. Effekten av å populariteten har ikke vært så sterk tidligere i år, men de siste stikkene som jeg fikk for noen dager siden ga merkbare utsalg. Jeg klør!

For meg hører stikk og kløe nøye sammen.

Men i overført betydning er de motsetninger.

For et par uker siden skrev jeg en refleksjon om faren ved å gi mennesker det som klør i øret, mens jeg i dag leser om at Peter forkynte så det stakk dem i hjertet*.
Å gi mennesker det som klør i øret fører til likegyldighet, å forkynne så det stikker i hjertet fører til endringsbehov. Hvorfor?

Forkynnelsens hovedmål er å skape tro. Troen skaper en lengsel etter å komme inn i Guds nærhet. I Guds nærhet skjer forvandlingen, og den klør ikke!

* Apg 2:37-41

Ingen kommentarer: