lørdag 27. august 2011

Den hellige stad

Det er ikke tanken på Jerusalem som gjør at jeg akkurat nå ikke får sove, men mange andre tanker: Mennesker som jeg vet sliter og som jeg tenker på og store utfordringer i jobbsammenheng – ikke minst med å få tiden til å strekke til. Det er to grunner til at tanken likevel går til Jerusalem. Den ene er sangen: Jeg har akkompagnert både sang- og instrumentalsolister i denne vakre sangen som tegner et himmelsk bilde av byen. Et bilde som er en ”evighet” fra det som Jeremia beskriver i Klagesangen:
    Jerusalem har syndet grovt,
    og derfor blir hun avskydd.
    Alle som æret henne,
    viser nå forakt,
    for de har sett henne naken.
    Selv må hun sukke og vende seg bort.

    Klag 1:1-10
Er det trøst i slikt? Har det noe med utfordringene jeg ser både hos andre og i egen situasjon?
Ja – for begge bildene er sanne. Klagesangen beskriver nået, lovsangen håpet i det som Jesus har gjort. Jeg får ”takke litt” – og så går jeg nok og legger meg igjen! Ha en velsignet dag når du våkner - det er HÅP!

Ingen kommentarer: